• Mindset

Način za trenutno opuštanje

ASMR

by Marko Sinadinović / 11.09.2019 -> 07:59:39 / 97 views

Ako ste posvećeni svom poslu i svakodnevno postižete značajne rezultate, sigurno znate da su dve najveće muke premorenost i nesanica. Zato su svetski naučnici otkrili ASMR metodu opuštanja. Ona je danas svetski hit u lečenju nesanice među učenicima, studentima i poslovnim ljudima, odnosno pruža pomoć svim ljudima koji imaju problem sa insomniom. Ako tražite način da bolje spavate, vaše je samo da stavite slušalice, smestite se udobno i uključite neki ASMR video. Ta vrsta videa pomaže gomili ljudi da se reše nesanice i depresije, da opuste um i da steknu dobar san. Iako ova tehnika postoji gotovo čitavu deceniju u svetu, a kod nas je tek nedavno postala interesantna.

ASMR ili Autonomni senzorni meridijalni refleks se često opisuje kao odgovor tela u vidu određenih senzacija i osećaja. Te senzacije su najčešće predstavljene kao blago golicanje, žmarci, svežina ili talasi energije koja se najčešće javlja na temenu i širi kroz telo. Nekada se ne javi na temenu glave, već mogu biti uključeni i drugi delovi tela. Emocije koje se javljaju su euforija, sreća, komfor, smirenost, opuštenost…

Sigurno ste imali iskustva sa nekim banalnim zvucima, nečijim glasom, češljanjem kose ili posmatranjem masaže, koji vam izazivaju ježenje glave ili pospanost. Upravo to je ASMR. To su prijatne vibracije u našem mozgu, koje se zatim prenose na čitavo telo i podstiču osećaj umora i relaksiranosti čitavog organizma. Emocije koje se javljaju prilikom ASMR zvukova su euforija, sreća, komfor, smirenost i opuštenost. Upravo sve ono što svako od nas želi u svakodnevnom životu.

Istorijat

Neurolozi su otkrili da se prvi pomen ASMR-a nalazi u pasusu romana „Gospođa Dalovej“ autorke Virdžinije Vulf, objavljenom 1925. godine. U odlomku iz romana navodi se dadilja koja govori čoveku koji je njen pacijent „duboko, tiho, kao blage orgulje, ali sa grubošću u glasu kao skakavac koji se divno spušta niz njegovu kičmu i trčeći vraća nazad noseći moždane talase zvuka“.

Šta su ASMR okidači?

ASMR može izazvati veliki spektar zvukova, ali postoje univerzalni šumovi koji kod većine ljudi potiču ovaj prijatan osećaj. To su čulne senzacije poput tapkanja prstima, nežnog grebanja mikrofona, dodira perom ili šaputanja. Da bi rekacija u telu bila izazvana, potrebno je da se stimulus ponavlja, da ima ustaljen tempo, da je jačina odgovarajuća, stabilna i ujednačena.

Jutjuberi koji se bave izradom ovih videa nazivaju se AMSR umetnicima i oni neretko koriste više mikrofona i čitav niz pomagala, kako bi na adekvatan način preneli zvuk koji umiruje ili šapat koji izgovaraju vrlo nežnim glasom. Neophodno je da pronađete skup zvukova koji vama prijaju, jer su ukusi i efekti subjektivni. Pre nego što donesete konačan sud o ovoj tehnici, istražite nekoliko izvođača ASMR tehnike i obavezno koristite slušalice, kako biste imali kompletan doživljaj.

Vrste ASMR stimulusa

  • Audio stimulus – zvuci žvakanja, šaputanja, prelaženja četkicom preko zvučnika, pucketanje mehurića zaštitne folije, listanja knjige, kuckanje po različitim predmetima (staklo, drvo, plastika…).
  • Vizuelni stimulus – posmatranje masaže koja se odvija na drugoj osobi, posmatranje češljanja kose, sporih pokreta ruku, prijatne boje…
  • Taktilni stimulus – ovo je najčešći način opuštanja, svima poznat. Obuhvata realan fizički dodir u vidu masaže ili dodirivanja kose. To su one situacije kada vam frizer pere kosu, a vi imate osećaj da biste zaspali. Ipak, pošto je ovo vrsta ASMR-a koja zahteva angažovanje druge osobe, ovo nije najpraktičniji način da primenite ASMR kada ste sami. Zato se u ovom tekstu koncentrišemo na ASMR videa, koja su vam na “jedan klik” daleko i možete ih uključiti u bilo koje doba dana i noći.

Da bi rekacija u telu bila izazvana, potrebno je da se stimulus ponavlja, da ima ustaljen tempo, da je jačina stabilna i ujednačena i da ne predstavlja ,,opasnost“ za onoga ko sluša. Pojedinci koji su zainteresovani za stvaranje ovih podsticaja često imaju istaknute sledeće osobine: ljubazan, brižan, fokusiran, posvećen, stručan. U svom radu često kombinuju više grupa stimulusa, a neki koriste i igru uloga kako bi određena situacija bila što realnija i upečatljivija.

Na primer, igra uloga se može odnositi na posetu kozmetičaru, gde se klijent šapatom upućuje na vrstu tretmana, a potom se pred njega iznose određeni materijali sa kojima će se raditi, tako da klijent može da doživi boju, sjaj, zvuk određenog predmeta.

Bez obzira što neki ovo nazivaju „orgazmom za mozak“, ASMR stimulansi nemaju apsolutno nikakvu seksualnu konotaciju. naučnici objašnjavaju da ova tehnika ima povezanost sa seksom isto koliko i jedenje čokolade, koje takođe izaziva prijatan osećaj, ali ne u erotskom smislu.

Šta se to dešava u našem telu za vreme ASMR tretmana?

Iako se neurologija još uvek nije javno oglasila povodom ovog fenomena, već mnogo toga znamo o psihološkim stanjima koja se dovode u vezu sa ASMR-om. Ova tehnika podstiče lučenje istih molekula koje luči beba kada je u naručju majke ili kada je osoba zaljubljena, ispunjena i zadovoljna. Telo je tada preplavljeno endorfiniom, oksitocinom i serotoniniom, što jasno govori da ovo nije samo moderan „trip“, već stvarna reakcija hormona koji čine da se osećamo dobro.

Endorfin je glavni uzrok golicanja i senzacije koja se javlja tokom ASMR-a. Mozak dobija stimuluse koje smatra bezbednim i pouzdanim, a endorfin zatim stimuliše dopamin, neurotransmiter povezan sa željom i motivacijom. Oksitocin je neurotransmiter i hormon koji se nekad naziva i ,,hormon vezivanja“, jer se pokazalo da je važan za stvaranje bliske veze između bebe i roditelja ili između romantičnih partnera. Kako se oksitocin povećava u mozgu, povećava se i zadovoljstvo i poverenje, a stres se smanjuje. Na kraju dolazi serotonin, koji je glavni uzrok poboljšanog raspoloženja tokom i nakon ASMR-a.

Osim nesanice, ovo stanje tela pomaže i u lečenju depresije i anksioznosti, što je svakako dobra vest za ljude modernog doba, koji žive ubrzan život.

Da li ASMR ima kontraindikacije?

Apsolutno ni jedna negativna nuspojava nije moguća. Sve što na prirodan način smanjuje stres, svakako je zdravo za ljudski mozak. S obzirom na to da se ASMR osećaj dešava i u svakodnevnom životu, gledanje videa ovog tipa ne može izazvati ništa što već niste osetili ranije. Jedina nuspojava je slabljenje senzacije na neke zvukove vremenom. Dakle, ako neki video preslušate previše puta, vaš mozak će se navići na tu vrstu zvuka, pa ćete morati da potražite nove ASMR okidače.

Moguće je i da vam neki ASMR umetnici neće odgovarati, ali to ne znači da je problem u samoj tehnici, zato potražite one, čiji zvuci prijaju vašim čulima.

Naravno, morate voditi računa da ne slušate ASMR u toku vožnje ili pre obavljanja važnih zadataka, jer osećaj opuštenosti može zavarati vaš mozak da je vreme za spavanje, te zato nećete ostvariti svoj pun potencijal.

Zašto je ASMR pogodna tehnika?

Kada se jave premor i stres, nije pametno konzumirati sedative ili druge lekove za opuštanje, čak ni ako su na biljnoj bazi. Vaše telo je zdravo i savršeno funkcioniše i bez tih dodataka, samo je važno da naučite da opustite um. ASMR je idealan način da na prirodan i prijatan način mirno zaspite. Ipak, nije dobra ideja slušati ove videe tokom dana, jer će opuštenost mozga izazvati manju produktivnost i veću pospanost. Zato, koristite ASMR tehniku samo kada zaista želite da se opustite i da zaspite.

Važno je da svoj um tretirate jednako pažljivo kao i svoje telo. Neka opuštanje bude prvi korak ka tome.

Marko Sinadinović

Stručnjak za digitalni marketing, gejmer, pijanista i kolekcionar stripova.

Ostavite vaš komentar

Back to top